Year: 2004
Place: Anvers-Antwerpen
Publisher: Pandora
Edition: 1st
Language: NL - FR
Pages: 152
Condition: FN
Cover condition: FN
Binding: SC
- Autour de Magritte. Illustrateurs de partitions musicales en Belgique
- Uitvoerig geïllustreerd in kleur en z/w.
- Table des matières Avant-propos Introduction Première partie 1910-1960: ce demi-siècle qui a changé nos vies ... Médecine et santé publique Les transports Les sports Les mouvements de jeunesse Les médias Le cinéma La bande dessinée La musique Deuxième partie L'édition musicale en Belgique Bruxelles Flandre Wallonie Troisième partie La couverture illustrée: un art et une technique Une technique Un art et un métier Quatrième partie Liste des illustrateurs Cinquième partie Liste des principaux éditeurs de musique Sixième partie Liste des oeuvres exposées Index des noms de lieux Index des personnes Bibliographie sommaire Table des matières. - Inhoudstafel Woord vooraf Inleiding Eerste deel 1910-1960: een ingrijpende halve eeuw Geneeskunde en volksgezondheid Transport Sport Jeugdbeweging Media Bioscoop Stripverhaal Muziekleven Tweede deel De muziekuitgeverij in België Brussel Vlaanderen Wallonië Derde deel Het geïllustreerde omslag: kunst en techniek Techniek Kunst en ambacht Vierde deel Lijst van ontwerpers Vijfde deel Lijst van de belangrijkste muziekuitgevers Zesde deel Lijst der tentoongestelde werken Index van plaatsnamen Index van personen Beknopte bibliografie Inhoudstafel. Kenners van Magritte weten uiteraard al lang dat de grote surrealistische schilder iets minder dan een honderdtal titelpagina's heeft gerealiseerd voor muziekuitgevers. Naast enkele gespecialiseerde ontwerpers zoals Valéry, Peter De Greef of Jean Van Caulaert werkten heel wat kunstenaars die vandaag beroemd zijn occasioneel voor muziekuitgevers. Denk maar aan Anto-Carte, Marcel-Louis Baugniet, Émile Berchmans, Jozef Cantré, Henri Cassiers, Émile Claus, James Ensor, Amédée en Armand Lynen, Jacques Ochs, Edgard en Médard Tytgat, Edmond Van Offel, Gustave Van de Woestyne, om slechts enkele namen te noemen die gedurende de periode 1910-1960 actief waren. Deze tijdspanne vertrekt bij de art nouveau en eindigt bij wat sinds enkele jaren de atoomstijl wordt genoemd, verwijzend naar de Expo 58, met art decostijl, cubisme en constructivisme. Wat dit boek verdienstelijk maakt, is dat het grote publiek hier voor het eerst kennis kan maken met de bijdragen van de bovenvermelde kunstenaars aan de muzikale uitgeverswereld. Er worden nagenoeg 180 werken gereproduceerd, in kleur of in zwart/wit, waaronder een groot aantal van Peter De Greef, ongetwijfeld de grootste en meest vooruitstrevende ontwerper van de jaren 1920-1960. Les spécialistes de Magritte savent depuis longtemps que le grand peintre surréaliste a réalisé un peu moins d'une centaine de couvertures pour des éditeurs de musique bruxellois et parisiens. À coté de quelques illustrateurs spécialisés comme Valéry, Peter De Greef ou Jean Van Caulaert, beaucoup d'artistes aujourd'hui célèbres ont également travaillé occasionnellement pour l'édition musicale, comme Anto-Carte, Marcel-Louis Baugniet, Émile Berchmans, Jozef Cantré, Henri Cassiers, Émile Claus, James Ensor, Amédée et Armand Lynen, Jacques Ochs, Edgard et Médard Tytgat, Edmond Van Offel, Gustave Van de Woestyne, pour ne citer que ceux qui ont produit pendant la période 1910-1960, soit du style Art Nouveau finissant à ce qu'il est convenu d'appeler, depuis quelques années, le Style Atome, en référence aux nouvelles formes de modernité nées de l'Expo '58, en passant par le style Art Déco, le Cubisme et le Constructivisme. Le présent ouvrage a pour mérite de révéler au public, pour la première fois, l'apport de ces artistes à l'édition musicale. Près de 180 œuvres sont reproduites, en couleurs ou en noir et blanc, dont un grand nombre de Peter De Greef qui est, sans contexte, le plus grand et le plus moderne des illustrateurs de cette époque.