Jakob Smits. Etser & Lithograaf

Louis Lebeer, Wim Pas, Francine De Nave, Luc Malomgre, Ivo Verheyen
€45,00
Envoyez à
*
*
Méthode d'expédition
Nom
Délai de livraison estimé
Prix
Aucune option d'expédition

Year: 1997
Place: Antwerpen
Publisher: De Gulden Roos - Pandora
Edition: 1st
Language: NL
Pages: 264
Condition: As New
Cover condition: As New
Binding: HC
Illustrated. 

- Na heel wat artistieke omzwervingen in binnen- en buitenland vestigd de in Rotterdam geboren Jakob Smits (1855 — 1928) zich in Achterbos — een verdoken gehucht van Mol, dat hij dankzij zijn vriend kunstschilder Albert Neuhuys (1844 — 1914) heeft ontdekt — om er zich als een bohémien totaal aan de kunst te wijden.
In het hart van de Kempen schept hij het plastisch oeuvre waarmee hij tot de grootste schilder van de Kempen is uitgegroeid. Daar realiseert hij ook de etsen en de litho’s van de Kempen, zoals hij die bij het begin van deze eeuw zag en met een persoonlijke toets op de plaat vastlegde. De eerste ets van Jakob Smits kwam in 1899 tot stand: een Mater Amabilis (de lieftallige moeder), een thema dat nog zeer vaak in zijn oeuvre terugkomt. Zijn eerste litho’s had hij echter al in 1895 en 1896 getekend. Er kwamen echter niet meer dan acht litho’s tot stand, en die werden dan nog in een zeer kleine oplage afgedrukt. Alle litho’s — op één na, die echt onvindbaar is — zijn in deze catalogus voor het eerst gezamelijk gereproduceerd.
Jakob Smits voelt zich echter sterker tot de ets aangetrokken: in totaal maakte hij er 89. Het zwaartepunt van zijn creatieve periode situeert zich rond 1910. In de loop van dat jaar geeft hij een album van 25 etsen uit, dat hij aan Koningin Elisabeth opdraagt. Toch graveert hij ook nog in de jaren twintig enkele etsen.
Jakob Smits maakt geen gebruik van gesofisticeerde etstechnieken. Zijn productie bestaat — op enkele werken in vernis mou na — uit zuivere etsen, die al dan niet met de droge naald zijn bijgewerkt.
Jakob Smits ‘schildert’ in zijn ets- en lithografisch werk een geïdealiseerd beeld van de Kempen, zoals hij ze bij het begin van deze eeuw beleefde. Ook als hij — zich inspirerend op zijn grote voorbeeld Rembrandt — bijbelse taferelen uitbeeldt, situeert hij die in de Kempen. Steeds zijn de Kempen voelbaar aanwezig.

Deze catalogus, Jakob Smits, etser en lithograaf, is met zijn hoogwaardige ets- en lithoreproducties een uitmuntend kijkboek en tevens een onmisbare informatiebron voor de talrijke verzamelaars en bewonderaars van het grafisch oeuvre van Jakob Smits.