De kringen naar binnen. De dichterlijke wereld van Paul Van Ostaijen

Paul HADERMANN
€9,00
Envoyez à
*
*
Méthode d'expédition
Nom
Délai de livraison estimé
Prix
Aucune option d'expédition

Year: 1965
Publisher: Ontwikkeling, Antwerpen
Edition: 1st
Language: NL
Pages: 232
Condition: Fair, enkele stempels
Binding: SC

- Inhoud:
WOORD VOORAF
I. VOORBIJ DE GRENS
1. HET SPEL VAN DE MUSIC-HALL
Het zelfstandig bestaan van de music-hall. De bewust onderhouden illusie.
2. HET VERZET VAN DE DANDY
Van Ostaijens literair dandyisme in Music-Hall. 
Van Ostaijens essentieel dandyisme.
3. DE BESLOTEN WERELD
"Je est un autre". Het zoeken naar eenheid.
II. DE NIEUWE MENS
1. DE PRINSES VAN JI-JI EN DE ERNST VAN DE MUSIC-HALL
De romantische "Einklang". Het unanimisme in Music-Hall.
2. DE WEGWIJZERS NAAR DE WERKELIJKHEID
De humanitaire boodschap van Het Sienjaal. De expressionistische achtergrond.
3. DE CENTRIFUGALE KRACHTEN
De expansie. De humanitaire thematiek van Het Sienjaal. Levensvreugde. De dynamische visie en de stad. Beperking van Van Ostaijens expansie.
III. ANGST EN VERWEER
1. DE ANGST VOOR HET ABSURDE
Discrepantie tussen droom en werkelijkheid. Wanhoop en levensangst in De Feesten van Angst en Pijn.
2. NIHIL
Het Dadaïsme in Duitsland. Van Ostaijen en de burgers. De "Umwertung" van de humanitaire thematiek in Bezette Stad. Het nieuwe stadsbeeld. De "nutteloze kamp" en het verglijden.
3. DE CENTRIPETALE BEWEGING
Twijfel en onrust. De kringen naar binnen. De aantrekkingskracht van het water. De rust van de natuur. De drang naar onbewustheid. De geborgenheid in de liefde. De Moeder. Het spel van het kind. De geborgen kern.
IV. DE NIEUWE VORM
1. DE ALPENJAGER
Distantiëring tegenover de fenomenen. Romantische ironie. Satire en humor. Het spel met tekens.
2. "WAAR IS IRIS ?"
Het "vervuld-zijn-door-het-onzegbare". Het zoeken naar de kern. Het gedicht als experiment.
3. POËZIE = WOORDKUNST
a) De beeldspraak.
Van Ostaijens opvatting van het "beeld". "Statement" en "obliquity". De associatie. De metafoor.
b) Naar het zuivere woord.
Het verlangen naar eenvoud in Music-Hall. De retoriek van Het Sienjaal. Het belang van het woord in de Feesten en Bezette Stad. Concentratie en de-centratie. De ritmische typografie. De "sonoriteit" van
het woord.
c) Naar een zuivere klankwaarde. 
Klanknabootsing en klankexpressie. De breuk met de traditionele versvorm. Het vrije vers. De ritmische constante. De centrifugale beweging en de premissezin. De centripetale beweging en het gebalde gedicht.
SLOTBESCHOUWING.
BIBLIOGRAFIE.