Year: 1983
Place: Antwerpen
Publisher: Mercator
Edition: 1st
Language: NL
Pages: 264
Condition: VG
Cover condition: G
Binding: HC
Illustrated.
- Inhoud:
1. Cobra voor Cobra
- Parijs en Brussel: Cobra met oorsprong in de toekomst (7), Kronologie (9), een jong dichter, genaamd Christian Dotremont (13), Raoul Ubac (13), La Main à Plume (15), Gaston Bachelard (17) Henri Lefebvre: La Critique de la vie quotidienne (19), Konferentie van Brussel (oktober 1947): het Revolutionair Surrealisme (19), De ontmoeting van Christian Dotremont met Asger Jorn (20), De Tsjechen van de Ra-groep (21), Samenkomst van Christian Dotremont met de Nederlandse Experimentele Groep (23), Stichting van Cobra (24).
- Kopenhagen: Einde van het isolement voor de Deense kunstenaars op de vooravond van de tweede wereldoorlog (28), Bjerke Petersen en Ejler Bille: oprichting van het tijdschrift Linien (30), Jorn in Parijs (30), Denemarken tijdens de oorlog (33), het tijdschrift Helhesten (34), "Intime Banaliteter", een der grote teoretische teksten van Asger Jorn (36), Jorn en de problemen van de tekening (41), Het werk van Jorn voor en tijdens Cobra (44), Carl-Henning Pedersen (49), Egill Jacobsen (56), Ejler Bille (58), Henry Heerup (59), Else Alfelt (64), De IJslander Svavar Gudnason (65), Sonja Ferlov (66), Erik Thommesen (67), Specifiteit en inbreng van de Deense kunstenaars (68).
- Amsterdam: De Nederlandse kunst na de tweede wereldoorlog (70), De ontmoeting van Jorn met Constant (71), Constant voor Cobra (78), Het tijdschrift Reflex en het manifest van de Nederlandse Experimentele Groep (79), Corneille en de ontdekking van Klee (83), Zijn reis naar Hongarije en zijn ontmoeting met Jacques Doucet (85), Karel Appel: de leerjaren (86), Zijn ontmoeting met Corneille (87), Vragende Kinderen (88).
2. Het kollektieve avontuur
De woord-schilderijen waarop woord en schildering samen ontstaan (95), De Nederlandse Experimentele Groep: Anton Rooskens (96), Eugène Brands (98), Theo Wolvecamp (99), De Vijftigers: Gerrit Kouwenaar, Lucebert, Jan G. Elburg, Bert Schierbeek (100), De Høst-tentoonstelling in Kopenhagen, eerste manifestatie van de Cobra-beweging (103), Cobra 1 (106), Jorn: Toespraak tot de pinguïns (107), Maart 1949: Het doel en de middelen, tweede Cobra-expositie, in Brussel (110), Cobra 2 (114), De ontmoeting van Christian Dotremont met Pierre Alechinsky (115), Brussel, Strostraat en 'Ateliers du Marais (121), Mei 1949: expositie van Appel, Constant en Corneille in Parijs bij Colette Allendy (122), Cobra 3 (122), Augustus 1949: tentoonstelling "Het voorwerp door de eeuwen heen" in het Paleis voor Schone Kunsten, Brussel (124), Zomer 1949: de ontmoeting in Bregneröd (126), De lmaginisten van Malmö: Carl Otto Hulten en Anders Österlin (129), De Bibliothèque de Cobra (l30), Willem Sandberg (132), Cobra 4 (132), November 1949: Internationale Tentoonstelling van Experimentele Kunst in het Stedelijk Museum van Amsterdam (138), Karl Otto Götz (142), Shinkichi Tajiri (143), Het "schandaal van Amsterdam" (146), Dekoratie van het huis van Erik Nyholm in Denemarken (153), Cobra 5 (156), Cobra 6 (157), Dotremont: De grote natuurlijke samenkomst (160), Jean-Michel Atlan (161), Dotremont: Het sociaalrealisme tegen de revolutie (165), Brussel, 1950, "capitale propriétaire de Cobra-sur-Univers" (166), Hugo Claus (167), Cobra 7 (169), De Belgische dichters van Cobra: Bourgoignie, Permantier, Havrenne, Noiret (172), Appel en Corneille in hun Parijse atelier, rue Santeuil (175), J orn in Suresnes (176), Galerie Pierre, Parijs, april 1951, expositie door 5 Cobra-schilders (178), Cobra 8-9 (179), Alechinsky tijdens Cobra (182), Cobra 10 (186), Oktober 1951: Tweede Internationale Tentoonstelling van Experimentele Kunst, in Luik (187), Einde van Cobra als groep (197).
3. Cobra na Cobra
Jorn in het sanatorium van Silkeborg (201), De tijdschriften Phases en Phantomas (204), Movimento nucleare: Enrico Baj en Sergio Dangelo (205), Het imaginistische Bauhaus (208), De Aanpassingen van Jorn (209), Eerste kongres van de Vrije Kunstenaars in Alba, Italië (212), Paolo Marinotti en de expositie "Vitalita nell'Arte" in Venetië (212), Belang van het werk van Jorn (214), Constant na Cobra: New Babylon (218), Expositie in de Galerij Taptoe in Brussel, 1956 (222), Appel na Cobra: "Ik rotzooi maar wat an" (223), Corneille na Cobra: de "fataliteit van de zon" (230), Alechinsky, "monstertemmer, getemd door de monsters" (238), Reinhoud : een nieuwe "Verzoeking van Sint-Antonius" (239), Jean Raine (239), Mogens Balle (242), Serge Vandercam (243), Christian Dotremont, schilder van de schriftuur (247).