Wassily Kandinsky en Rusland

Michel GRAGUET ea
€19,00
Verzenden naar
*
*
Verzendmethode
Naam
Geschatte levering
Prijs
Geen verzendopties

Year: 2013
Place: Brussel - Florence
Publisher: Koninklijk Museum van Schone Kunsten van België - Giunti
Edition: 1st
Language: NL
Pages: 238
Condition: As New
Cover condition: As New
Binding: SC
Illustrated. 

- Inhoud:
p. 12 Michel Draguet Woord vooraf
p. 14 Eugenia Petrova Folklore als inspiratiebron van het symbolisme en de vroege Russische avant-garde
p. 42 Jean-Claude Marcadé Kandinsky en de Russische kunstwereld en intellectuele kringen
p. 66 Michel Draguet Symbolisme en 'innerlijke noodzaak'
p. 96 1903/1906 Wassily Kandinsky. Een man die bergen kan verzetten
p. 120 1903/1906 Wassily Kandinsky. Kleurensymfonie
p. 132 1907/1912 Wassily Kandinsky. De oorsprong van de wereld, een kleurenpalet
p. 150 1910/1917 Wassily Kandinsky. Over de innerlijke noodzaak
p. 164 1912 Wassily Kandinsky. Ieder werk ontstaat zoals de kosmos is ontstaan
p. 174 1911 /1918 Wassily Kandinsky. Ik leer voor edelsmid
p. 194 1917-1920 Wassily Kandinsky. De schemering
p. 217 Tentoongestelde werken Wassily Kandinsky en Rusland
p. 235 Biografisch overzicht.

Net een eeuw geleden werd Kandinsky in Brussel aan het publiek voorgesteld in de Galerie Giroux. Dat gebeurde in het kader van een partnerschap tussen de enthousiaste Parijse galeriehouder en de Berlijnse galerie Der Sturm, van de al even enthousiaste Herwarth Walden. De twee pioniers van de Europese avant-garde zijn niet aan hun proefstuk toe want in mei 1913 had Giroux ook al de reizende tentoonstelling van Walden over de Italiaanse futuristen verwelkomd. Het publiek vindt het maar niets en de critici zijn op zijn minst sceptisch, zoals Franz Hellens die verslag uitbrengt over de tentoonstelling voor het (steeds minder) avant-gardistische tijdschrift L'Art moderne. Een eeuw later wordt de schilder juist "vereerd" als de oprichter van de abstracte kunst in de XXstc eeuw. Hoewel die status niet helemaal correct is, legde de Europese schilder Kandinsky wel de basis voor een artistieke revolutie die de hele productie van rond 1911-1913 zou beheersen, alvorens te worden verdrukt door het opkomende kubisme.

Productlabels