Newsletter

Edmond Van Offel vertelt

Frans RYMENAMS
€24,50

Year: 2013
Place: 's-Gravenwezel - Schilde
Publisher: Heemkring De Drie Rozen - Albert Van Dyck Genootschap
Printer: Claes-Roels nv, Sint-Pieters-Leeuw - Lier
Edition: 1st
Language: Nederlands
Pages: 148
Condition: As New
Cover condition: As New
Binding: SC
Illustrated: Overvloedig geïllustreerd in kleur met foto's en archiefmateriaal van, over en door Edmond Van Offel.

Edmond Van Offel (Antwerpen, 14 april 1871 – ’s-Gravenwezel, 5 september 1959), was een artistieke duizendpoot. Vooral tijdens maar ook na de periode van de Belle Époque gaf hij mee vorm aan de nieuwe kunststromingen en -uitingen die vanuit Londen, Brussel en Parijs een weg vonden naar Antwerpen. Edmond Van Offel die zijn vorming verwierf aan de Academie maar ook in de straten, musea en bibliotheken van de metropool, was niet de grootste schilder, meest bevlogen dichter, meest boeiende verteller of meest begaafde graficus van zijn tijd, maar hij heeft wel in al deze domeinen van de kunst zeer voortreffelijk werk geleverd.

Bovenal was hij een kunstenaar pur sang. Hij leefde van en voor de kunst. Hij was een estheet die zijn inspiratie vond in het symbolisme maar veel meer nog in de Engelse Arts-and-Craftsbeweging waarvan William Morris de belangrijkste vertegenwoordiger was. Het is geen toeval dat Edmond Van Offel de bezieler is geweest van de bibliofiele jaarboeken die de kunstenaarsgroep De Scalden van 1897 tot 1914 uitgegeven heeft. Het is merkwaardig dat de Antwerpse kunstenaar cultuurhistorisch bijna altijd als dichter en schrijver wordt gerecenseerd maar dat over Edmond Van Offel als schilder zo goed als geen commentaren te vinden zijn en dat zijn grafisch werk ook onderbelicht is gebleven. Het is nochtans op dit vlak dat zijn artistieke talenten het best tot hun recht komen en hij de grootste verdienste heeft. Zijn ex libris, affiches, postkaarten, schoolplaten, maar vooral zijn illustraties van honderden boeken, waaronder heel wat jeugdliteratuur, geven hem voor altijd een plaats in de kunstgeschiedenis.

De welgestelde burgerij, het opkomend socialisme, het met woorden beleden anarchisme, het ontluikend feminisme en de doorbraak van de Vlaamse Beweging vormden de socio-politieke omgeving van de periode rond de eeuwwisseling. En alhoewel deze fenomenen zeker niet ontsnapt zijn aan de opmerkzaamheid van Edmond Van Offel, voelde hij zich niet geroepen tot enig ander engagement dan het onderhouden van zijn gezin en het brengen van Schoonheid onder het volk.

De laatste periode van zijn leven bracht hij door in ’s-Gravenwezel waar hij een tijdlang bij zijn zoon Walter en schoondochter Bertha in het ’s-Gravenhof woonde. Daar ontmoet Frans Rymenams, Edmond Van Offel voor een interview enkele weken vóór de kunstenaar voor altijd rust zal vinden tussen de stille bossen en de vredige velden.