Sorry - this product is no longer available

De Genesis van de Vorm. Van chaos tot geometrie

Mark VERSTOCKT
€25.00
Ship to
*
*
Shipping Method
Name
Estimated Delivery
Price
No shipping options

Year: 1992
Place: Gent
Publisher: Imschoot
Edition: 2de druk
Language: NL
Pages: 184
Condition: FN
Cover condition: VG
Binding: SC
Illustrated. 

- Flaptekst: Beeldhouwer, vormgever, graficus. Geboren te Lokeren in 1930. Kandidaturen Wijsbegeerte en Letteren, Rijksuniversiteit Gent. Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen. Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten, Antwerpen. Lesgever Hoger Instituut voor Toegepaste Communicatie, Antwerpen. Tot 1980 lid van I.A.K.G. Tentoonstellingen in Europa en de V.S. Monumentale werken.
Publiceerde in 1970 bij Mercatorfonds het alternatieve THIS IS NOT A BOOK. In 1972 4 X 4 VISIONS bij MultiArt-Press. In 1979, met teksten van Ivo Michiels, GONSTRUC bij Ziggurat. In 1974 maakte hij de video-cassette FIVE ACTS ON SCREEN (Continental Video). In 1989 publiceerde hij HET TEKEN MENS bij lmschoot, uitgevers.
Behalve monumentale beelden en grafische werken, montages en structuren ontwerpt hij ook meubels, boeken, juwelen.
Met de hele hand of met een gestrekte vinger, met een stift of met een beitel, met een potlood of met een spuitbus, de mens houdt nooit op sporen te maken die een betekenis dragen. De wetenschap kan die tekens verzamelen en ontleden, de toegepaste kunst kan ze tot mooie maaksels verfijnen. Maar wie kan er zich beter op bezinnen dan de kunstenaar die zijn verbeelding met de gewilde eenvoud van de meetkunde uitwerkt? Het werk van VERSTOCKT heet 'geometrisch abstract', of 'constructief'; begrijp: zijn maakgebaren onderwerpt hij aan een beperkt aantal spelregels, die hem een eindeloze reeks mogelijkheden bieden. En zo zal hij zich, eerder en dieper dan de semioloog of de graficus, verwonderen om de betekeniskracht van de tekens die hij laat ontstaan, en zal hij deze verwondering uiten in een nieuwsgierige aandacht naar hetgeen alle tekens gemeen hebben. Wanneer hij een vlak met een lijn in links en rechts scheidt, of in boven en onder, wanneer hij met twee lijnen die elkaar snijden een vereniging of een tegenstelling, oproept met een vierkant het stevige of het geslotene, met een kring het eigene of het eeuwige, dan herinnert dit alles hem, achteraf, aan de ontelbare keren waarop de mens sporen in dezelfde zin heeft nagelaten, en dat waarschijnlijk zal blijven doen, hoe onduidelijk de betekenis van het teken ook mag zijn.
Dit boek is hier het boeiend verslag van. In zijn bezinning, en in zijn onderzoek, ervaart VERSTOCKT de wording van de betekenis, van alle tekens, en de neerslag van die ervaring is dan ook veel meer dan een uitleg, of een verklaring: DE GENESIS VAN DE VORM deelt op aanstekelijke wijze een verwondering mee, ongeveer zoals dat in een kunstwerk gebeurt. GEORGE ADÉ
 
INHOUDSOPGAVE:
INLEIDING: 
DE GENESIS VAN DE VORM
VAN CHAOS TOT GEOMETRIE
HOOFDSTUK I: 
NAAR DE OERBEELDING
AFDRUKKEN VAN HET LICHAAM
KRABBELS
KINDERKRABBELS
HOOFDSTUK II: 
DE OERTEKENS
STIPPEN / PUNTEN
KRASSEN / VAN KRAS TOT LIJN
GOLVENDE LIJNEN EN ZIGZAGLIJNEN
RECHTEN: DE HORIZONTALE / DE VERTIKALE
HET KRUIS
KRUIS / DUBBELE BIJL / SWASTIKA
SPIRAAL / KONCENTRISCHE CIRKELS
KONCENTRISCHE VIERKANTEN
KONCENTRISCHE DRIEHOEKEN
HOOFDSTUK III: 
DE BASISVORMEN
CIRKEL - VIERKANT - DRIEHOEK
DE CIRKEL
HET VIERKANT
DE DRIEHOEK
HOOFDSTUK IV: 
MENS EN GEOMETRIE
ALFABET EN GEOMETRIE
HET TEKEN MENS
KUNSTENAARS VAN DE XXe EEUW EN DE BASISVORMEN:
KUNSTENAARS EN DE BASISVORMEN
BIBLIOGRAFIE EN LEKTUUR
INDEX.